Trzeci weekend festiwalu Cithara Sanctorum Silesia 2022

W ostatni weekend odbyły się aż trzy koncerty festiwalowe: w piątek 21.10 w Ustroniu, w sobotę 22.10 w Cieszynie, w niedzielę 23.10 w Bielsku-Białej.

W kościele Apostoła Jakuba w Ustroniu odbył się recital organowy profesora Juliana Gembalskiego, którego główną część programu wypełniły kompozycje oparte na motywie B-A-C-H. Wspaniałe interpetacje oraz własne improwizacje dały możliwość wsłuchania się w kunszt organowy wybitnego śląskiego organisty. Koncert skończyła fantazja improwizowana zakończona opracowaniem motywu „Nun danket alle Gott”.

W kościele Jezusowym w Cieszynie po raz pierwszy wystąpił zespół festiwalowy Capella Augustana z fantastycznym programem „Jezu, ma radości”. Usłyszeliśmy barokowe opracowania tej pieśni religijnej „Jesu, meine Freude” do tekstów  Johanna Francka, opublikowanej po raz pierwszy w 1653 r., w opracowaniu Dietericha Buxtehudego i Johanna Sebastiana Bacha. Artyści zaśpiewali także opracowanie z tekstem polskim, wykonując pieśni śpiewnikową w wersji unisono i na cztery głosy. Uzupełnieneim koncertu były sonaty obu kompozytorów. To było wspaniałe wykonanie, pełne pasji, zaangażowania i zrozumienia idei muzyki barokowej. Capella wypełniła duże wnętrze kościoła i sprawiła wiele radości słuchaczom.

W Galerii Bielskiej BWA, w Willi Sixta wystąpiło ClaveDuo z programem na dwa klawesyny. Punktem kulminacyjnym tego dnia było prawykonanie „Suity na dwa klawesyny” napisanej przez Juliana Gembalskiego. Utwór olśnił publiczność. To pełna żywiołowości, poczucia humoru, ale i głębi muzyka, doskonale wpasowana w idiom klawesynowy, a jednocześnie przepełniona odniesieniami do muzyki wokalnej i krakowskiego dziedzictwa muzycznego dawnych epok. Publiczność zgotowała artystkom owację na stojąco.

Otwierający wydarzenia pomysłodawca i dyrektor Festiwalu Rafał Monita zwrócił uwagę, że postać księdza Jerzego Trzanowskiego jest punktem wyjścia do prezentowania, odkrywania i przypominania spuścizny kulturalnej i muzycznej terenów, gdzie działał patron festiwalu. Trzanowski stał się punktem wyjścia do prezentowania muzyki improwizowanej opartej na motywie B-A-C-H, muzycznego opracowania tekstu Jezu, ma radości, a także do współczesnych odniesień do muzyki dawnej w nowej kompozycji Juliana Gembalskiego.

UM Wisła

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@beskidslaski24.pl.